CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 20, 2011

Apa tu 'Premenstrual Syndrome'(PMS) ?

Pagi tdi pas aQ slesai kemas umah n b'perang kat dapur,aQ dduk2x kat ruang tamu smbil belek2x surat khabar lama..tiba2x aQ berminat plak nak tengok ruangan info kesihatan seksual..baca masalah 0wg n dktor jwb masalah 0wg t0e..
ada s0rg girl ney sebijik masalah dye ngan aQ..meh aQ share ngan k0rg

Tajuk besar : PMS gejala normal (gadis derita,Johor)

Doktor,saya b'umur 18 thun. Saya m'nanggung sakit payudara setiap kali selama 1minggu / 2minggu sbelum kdtgan haid. Hampir setahun saya hadapi masalah ini. Kesakitan payudara saya sering m'gngu rutin harian saya sebagai pelajar. Saya relah m'bwat pmeriksaan payudara sndri n mdpti tiada sebarang benjolan pada payudara saya. Masalah ini mjadi rumit apabila setiap kali saya mandi kerana saya pasti merasa perit dbhgian puting. Apakah masalah sbnar saya?Adakah saya mhidapi risiko tkena kanser??

*nauzubillah

Jawapan doktor

Gejala yg d'alami dknali sbgai Sindrom Pra-Menstruasi atw 'Premenstrual Syndrome'(PMS). Ia adalah satu gejala yg biasanya tjadi slama 1mnggu / 2mnggu sebelum haid. Yang jelas apabila haid datang,gejala ini p0n hilang. Sindrom ini semakin reda menjelang fasa menopous. Sehingga saat ini belum diketahui dgn pasti pyebab sindrom ini. Gejala PMS tidak m'ningkatkan risiko kanser.
Ada pelbagai cara yang dimanisfestasikan oleh sindrom ini iaitu perut kembung,kekejangan pada bahagian perut,payudara bengkak atau tlalu sensitif,ketegangan fikiran atau bimbang,masalah tidur (insomnia),sakit sendi atau otot,pening kepala,kelesuan,berjerawat,emosi xstabil dan peningkatan masalah kulit sedia ada dan pernafasan ( contoh : alasan dan jangkitan) atau masalah mata. Dan PMS cendurung lebih kerap dikalangan kembar disebabkan genetik.


aQ dulu p0n mati2x pikir aQ kna pnyakit yg pling digeruni oleh semua wanita..syukur la x..Alhamdulillah,lega aQ..huhu
jadi law nak hidup hepy,kita kna rajin jga kesihatan..jan mkan yg bukn2x..k
=)

No comments:

Post a Comment